Hopefully the new Mr.Gay Norway


...............

This is my dear friend Karstein.

A boy that grew up in Svolvær, Lofoten, Norway, with stockfish, boats and delirious artists. Karstein has as a consequence of his childhood gotten an interest for art, creativity and with time clothes.
When he finishes upper secondary school he hope to work for Fretex and recive a certificate in shopmanagement. Later he hopes to get a ba. in fashion management.

Karstein have as many other growing up in small town where one quickly encounter prejudice and harrasment for just being yourself. Unfortenatly he met een more of this when he at 13 came out as gay.
If there is simething he is passionate about, it is equallity. He belives that everyone has the same value and he wants to get drid of many of the prejudices that people have against people who dare to be themself.

Good luck in the finals Karstein and I can't wait to see you again this summer.

Er en gutt som er vokst opp i Svolvær i Lofoten, med nordlandsbåter, tørrfisk og fjerne kunstnere. Har som en konsekvens av min barndom fått interesser, ikke for båter eller fiske (men tørrfisken er jo veldig bra snacks), men for kunst, kreativitet og med tiden klær.
Etter jeg er ferdig på Sonans skal jeg jobbe på Fretex og få fagbrevet innenfor butikk. Tenker etter det å ta en bachelor i moteledelse.
Drømmen er da å starte min egen vintage butikk, ser for meg en liten, søt butikk fylt med vakre, gamle plagg.
Ellers så går mye av tiden min til venner. Venner er jo i grunn den familien man velger selv.
Min mor har jobbet som hjelpepleier i 15 år, og jeg har da selv sett hvordan kommunen hjemme år etter år kutter ned på budsjettene. Dette er også noe som dessverre skjer ellers i landet. De ansatte er overarbeidet og får liten tid til konversasjon og psykisk pleie til pasientene. Dermed er det mange som har fått en samlebåndmentalitet fordi man har mange arbeidsoppgaver å utføre på sykehjemmet og da får alt for liten tid til å gi de eldre den oppmerksomheten de virkelig trenger og fortjener.
Skulle drømmen om en egen butikk falme, så tror jeg ville gjort det godt som aktivitør eller noe i den retningen innenfor eldreomsorgen. Jeg ser at det burde være flere lyspunkt i dagen på et eldresenter, der ensomheten er stor for mange av pasientene.
Jeg, som mange andre, har vokst opp på et lite sted, der man raskt møter fordommer og trakassering for å være den man er, og dessverre møtte jeg enda mer av dette når jeg som 13 åring kom ut som homofil. Er det noe jeg virkelig brenner for er likeverd, alle mennesker er like mye verd og betyr noe. Jeg vil prøve å få vekk mange av fordommene som er ute og går, ikke bare mot homofile, men transpersoner og i grunn alle som er tøffe nok til å vise hvem de er!


Ingen kommentarer: